Päivä ennen
Keräännymme Yibeiping-ravintolassa Pekingissä klo 12.00, muutamia tunteja ennen matkan alkamista. Luovutamme viisumin ja vastaamme viime hetken kysymyksiin. Tervetuliaislounaan aikana tapaamme muita matkailjoita ja matkanjohtajan.
Klo 17.25 lähdemme Pekingin päärautatieasemalta junalla K27 Pjongjangiin. Matkustamme 4 hengen makuuvaunuhytissä.
Päivä 1 sunnuntai (I)
Aamulla ylitämme Kiinan ja Korean demokraattisen kansantasavallan rajan Yalu-joella Sino-Korean ystävyyssillan kautta. Tullimuodollisuuksien jälkeen mahdollisuus nauttiia lounas junan ravintolassa (maksamme paikan päällä). Ennen saapumista Pjongjangin näemme maaseutua.
Klo 17.15 saavumme Pjongjangin rautatieasemalle. Paikallinen opas on vastassa, kuljetus Pohjois-Korean hienoimpaan Koryo**** hotelliin. Illallinen hotellissa.
Päivä 2 päivä (A, L, I)
Aamumme alkaa vierailulla Mansudae Grand Monumentissa ja lähistöllä sijaitsevassa Suihkulähteiden puistossa, jossa voimme ostaa kukat maan johtajien kunniaksi. Myöhemmin tutkimme Pjongjangin julkista liikennettä. Aloitamme vierailulla Pyongyangin metro-museossa, jossa saamme yksityiskohtaisen opastetun kierroksen ja ajamme 5 metropysäkkiä. Jäämme pois metrosta Triumphin riemukaarille. Riemukaaren edessä meitä on odottamassa ”Chollima” – vintage-trolibussi nro 903, joka on valmistettu 1960-luvulla. Palaamme Pjongjangin rautatieasemalle, joka sijaitsee Koryo-hotellin vieressä. Nousemme* Tatra-raitiovaunun T4D kyytiin, joka kulkee Kwangbok-kadun varrella. Raitiovaunumatkan lopussa nautimme lounaan läheisessä KITC-ravintolassa.
* Ne, jotka eivät halua ajaa raitiovaunuilla, voivat sen sijaan tutustua paremmin Pjongjangin metroaseman molempiin linjoihin, mukaan lukien vaihtoasema – lisämaksu 20 € / henkilö. Molemmat ryhmät tapaavat sitten lounasravintolassa.
Illalla palaamme rautatieasemalle toisella Tatra-raitiovaunulla KT8D5K. Seuraavaksi näemme vaikuttavan 3 Revolutions -näyttelyn, mukaan lukien ulkoisen näyttelytilan. Esillä on joitakin kotimaassa valmistettuja sähkö- ja dieselmoottoreita sekä paikallisia vaunuja. On myös aika tutustu varsin mielenkiintoisesen näyttelyn, jossa on esillä raskasta teollisuutta.
Tällä kerta ajamme modernilla trollibussilla Munsun vesipuistosta Pjongjangin tavarataloon, vierailemme kirjakaupassa ja matkamuistomyymälässä. Kävelemme trollibissien suosituimpien reittien varrella, otamme valokuvia. Illallisen nautimme paikallisessa ravintolassa, majoitus jo tutussa Koryo-hotellissa.
Päivä 3 (A, L, I)
Heti aamulla ajamme Kaesongin kaupunkiin, jossa osana ohjelmaa on vierailla Panmunjomin kylässä. Tämä autioitunut kylä sijaitsee DMZ-rajavyöhykkeellä, joka on kaistale maata Korean niemimaalla. Tämä demilitarisoitu alue jakaa niemimaan kahteen osaan. Käymme myös samalla retkellä Koryo-museossa, joka kuvaa Koryon dynastian aikana elämää Koreassa.
Päivän lounaamme nautimme perinteiseen korealaiseen tapaan, Kaesong Folk -hotellissa, jossa voit nauttia runsaasta Royal Court -tyylisestä ateriasta. Lounaan jälkeen palaamme Pjongjangiin.
Illallisen nautimme Chongryun hot-pot ravintolassa. Illallisen jälkeen on mahdollisuus vierailla Taedonggang-baarissa nro 3, jossa voimme maistella paikallista olutta. Yöpyminen jo tutussa Koryo-hotellissa.
Päivä 4 (A, L, I)
Aamulla alkaa jännittävä matka omalla yksityisellä tilausjunalla. Junan veturina toimii todennäköisesti kiinalainen Dong Feng DF5- tai M62-johdannainen dieseliveturi (vahvistuu lähempänä matkaa). Junassa on ravintolavaunu, joka tarjoilee maukkaita aterioita matkan aikana sekä baari ja kahvila palvelevat koko matkan ajan.
Klo 08.30 ajamme Pyongyangista Hyangsanille joka on portti luonnonkauniille Myohyang-alueelle (matka-aika noin 5 tuntia). Lounaan nautimme ravintolavaunussa. Hyangsanin rautatieasemalle saapuessa tapaamme hyöryveturi JF 2-8-2 Mikadon. Matkustamme tämän veturin kyydissä 23 kilometria Kujangiin ja takaisin. Matkalla pyrimme järjestämään valokuvauspysähdyksiä.
Myöhään iltapäivällä sisäänkirjaudumme deluxe Hyangsan***** hotelliin. Halukkaille järjestämme patikointia läheisessä Manpok-laaksossa. Hotelli tarjoaa spa- ja vapaa-ajan palveluita. Illallisen syömme hotellissa.
Päivä 5
Aamun aloitamme vierailulla kansainvälisessä ystävyysnäyttelyssä, joka on vaikuttava maanalainen näyttelyhalli, jossa voimme nähdä useita Kim Il Sungille ja Kim Jong Ilille lahjoitettuja junavaunuja. Myöhemmin vierailemme viehättävässä ja historiallisessa Pohyonin buddhalaisen temppelissa.
Noin klo 12.30 nousemme junaan ja matkustamme Wonsania kohti (noin 8 tuntia). Sekä lounas että illallinen syödään ravintolavaunussa. Matkalla on upeaa maaseutua. Rautatiematkamme kulkee harvoilla turisteille tarkoitetulla reiteillä Hyangsan – Kujang – Kaechon – Sunchon – Wonsan -linjalla. Saavumme Wonsaniin, kirjaudumme läheiseen Tongmyong*** hotelliin.
Päivä 6
Tänä aamuna vierailemme vanhassa rautatieasemamuseossa, jossa on historiallinen japanilainen rakennettu höyryveturi. On myös aika käydä paikallisessa taidegalleriassa ja kävellä aallonmurtajan laiturilla josta näkyy Chongdokdon majakkaa ja aukea panoraamanäkymä Wonsan-kaupunkiin.
Klo 11.30 junamatka jatkuu Hamhungiin (matka-aika 3 tuntia), lounaan nautimme ravintolavaunussa.
Iltapäivällä saavumme Hamhungin. Vierailemme Hamhungin suurmuistomerkillä, perinteisessä Hamhung Bongungin talossa ja Hungnam-lannoitetehtaalla. Sisäänkirjaudumme Majon**** hotelliin jossa syömme myös illallisemme.
Vahvistuu myöhemmin: Ensimmäistä kertaa ulkomaalaisille matkailjoille: Yritämme parhaamme mukaan järjestää junamatkan kapearaiteilla jota käytetään lähiliikenteessä välillä Hamhungin – Hungnamin.
Päivä 7
Aikainen herätys. Klo 08.00 nousemme junan kyytiin, lähdemme Hamhungista seuraavaan kaupunkiin, Chongjiniin. Olemme koko päivän junassa, ihanan viehättävällä rannikkoradalla, jossa on hienoja valokuvausmahdollisuuksia. Aamiainen ja lounas otetaan junaan (niille, jotka haluavat päästä nukkumaan päivän aikana, tulee junaan erillinen makuuvaunu).
Klo 19.30 saavumme Chongjinin asemalle. Nykyinen Cheongjin oli pitkään vain vähäpätöinen kalastajakylä. Nykyään se on Pohjois-Korean neljänneksi suurin kaupunki. Cheongjinin satama on Pohjois-Korean toiseksi suurin satama ja maan itärannikon suurin satama. Kiina on käyttänyt satamaa vuodesta 1983 ulkomaankaupassa Japanin kanssa. Illallisen syömme Chongjinin Merimiesten klubilla. Sisäänkirjaudumme ja majoitumme Chongjin Tourist** hotellissa, valitettavasti tämä on ainoa majoitusmahdollisuus, mutta sillä on erinomainen ja edullinen pieni olutpanimo.
Päivä 8
Tämän päivän kohokohtamme on ajelu trollibussilla Chongjinin kaupungin läpi. Matkustamme rautatieasemalle jossa näemme lisää höyryvetureita ja teemme 20 km mittaisen matkan 2 000 HP Mika-6 merkkisellä höyryveturilla Chongjinista Sungamiin ja takaisin. Valokuvausmahdollisuudet ovat saatavilla reitillä. Lounaan syömme paikallisessa ravintolassa.
Iltapäivällä näemme neljä pienempää japanilaisten rakentamaa Puruso höyryvetuia, jotka olivat Chongjin terästehtaan palveluksessa.
Klo 18.00 nousemme tilausjunan kyytiin paluumatkalle Pjongjangiin, yövymme junassa.
Trans-Siperian matkareitti:
Ne, jotka haluavat matkustaa Siperian halki Suomeenn kuljetamme autolla/bussilla Rasoniin, jossa on illallinen paikallisessa ravintolassa ja majoitus.
Päivä 9
Aamulla junamatka jatkuu Pjongjangiin. Meillä voi olla lyhyt tauko Hamhungissa muutaman tunnin ajan jalkojen venyttämiseksi ja paikallisten nähtävyyksien katsomiseksi. Lounaan syömme junassa.
Keskipäivällä saavumme Pjongjangiin. Teemme lyhyen kävelykierroksen Taedong-joen varrella. Illallisen syömme paikallisessa ravintolassa majoitus tutussa Koryo**** hotellissa.
Trans-Siperian matkailijat
Tänään nautimme nähtävyyksistä harvoin vieraillulla Rajin-Sonbongin alueella. Vierailemme Rajinin kielikoulussa, Triangle Bankissa ja Sungjon paviljongissa, jossa voimme nähdä Pohjois-Korean, Venäjän ja Kiinan välisen rajan. Tarjolla on piknik-lounas.
Iltapäivällä Tumangangin rautatieasemalla nousemme kansainväliseen junaan numero 651. Junamatka kulkee Pohjois-Korean ja Venäjän ystävyyssillan kautta Khasaniin ja edelleen Venäjälle, Siperian halki Moskovaan.
10. päivä
Viimeinen päivä vaikuttavassa Pjongjangin-monumenttien kaupungissa. Vierailemme Rautatiemuseossa. Myöhemmin tutustumme Juche-torniin ja lähistöllä sijaitsevaan Party Foundation Monumenttiin.
Lounaan jälkeen käymme sotamuseossa ja USS Pueblo vakoilulaivassa.
Jäähyväisillallinen paikallisessa ravintolassa. Ennen päivällistä on myös mahdollisuus nauttia drinkkejä paikallisessa Mansugyo Standing Beer Bar -baarissa.
Lennolla poistuvat: Kuljetus lentoasemalle aamulla, Air Koryon lento JS151 Pjongjang-Peking klo 08.50 – 09.50.
11. päivä
Kuljetus rautatieasemalle. Klo 10.10 lähtö Pjongjangista Pekingiin Dandongin kautta. Saavumme Dandongiin klo 16.23. Perillä Pekingissä olemme seuraavana päivänä klo 08.38 paikallista aikaa.
Seuraa meitä somessa